donderdag 6 januari 2011

"wanneer komt ze weer thuis?"

Dit klinkt op zich niet zo bijzonder. En toch is dit wel heel bijzonder. Wat is er aan de hand. Een aantal van jullie weten dat mijn moeder enige weken geleden haar heup heeft gebroken. Met alle gevolgen van dien. En het belangrijkste... ze kan even niet in haar eigen huis alleen zijn omdat ze zorg nodig heeft. Deze is gevonden door een tijdelijke topkamer in het Sint Jozefklooster in Nijmegen.

Het klooster is nog in gebruik door priesters en zusters. Omdat er een aantal kamers leegstaat (het aantal gelovigen neemt af) is besloten deze ter beschikking te stellen voor mensen die tijdelijk zorg nodig hebben. Prima plan.
Mijn moeder is daar sinds half december opgenomen. Fysiotherapie, verplegend personeel, alles staat haar daar tot haar beschikking. En het feit dat het klooster nog een eigen keuken heeft maakt het daar zijn niet echt tot een straf.

Gisteren werd besloten dat mijn moeder toch nog even opgenomen moest worden in een ziekenhuis. Tijdelijke klachten maakte dat noodzakelijk. Het is even niet anders. Vanmorgen zocht ik contact met het klooster om te vragen of ik even wat spullen van mijn moeders kamer kon komen halen. Het eerste wat door het verzorgend personeel gevraagd werd, was "hoe is het met haar en wanneer komt ze weer thuis?" Vooral dat laatste vind ik bijzonder... thuis. Als personeel dit zegt zijn ze ten eerste erg betrokken bij hun patiƫnten maar ook bij hun eigen zorginstelling. Toppers zijn het, de mannen en vrouwen van de topkamer in het Sint Jozef :-)
En mijn moeder, die wil graag terug naar haar klooster.

Geen opmerkingen: