maandag 10 januari 2011

Handen zijn een open boek


Een bijzonderde ontmoeting gehad afgelopen vrijdag. Op uitnodiging van Karo meegegaan naar Ellen Duim, handlezer. Terwijl ik dit schrijf hoor ik een aantal lezers al zeggen...."niets voor mij, new ages, zweverig et cetera". Haak nog geven niet af, het is interessant.

Handlezen is een studie die al eeuwen oud is. Handvorm, lijnen, nagels en tekens vertellen de lezer hoe je in elkaar zit en wat je hebt meegemaakt. Het is jouw boek dat je door de jaren heen zelf hebt geschreven. Je beide handen geven allebei informatie. De lijnen op je handen veranderen ook door de tijd. Als je rechts bent vertegenwoordigt je rechterhand hoe de buitenwereld je ziet, hoe je je hebt ontwikkeld. Je linkerhand zegt meer iets over je onderbewuste, je instincten, verborgen talenten. Beide handen worden dus gelezen om de persoon te zien hoe die op dat moment is, met de mogelijkheden en talenten die hij/zij in zich heeft.

En dan komt het moment dat je handen worden gelezen. Bijzonder dat iemand die je niet kent, toch dingen kan vragen als "heb je het benauwd gehad toen je werd geboren?" "wat gebeurde er toen je 40 werd?" "mag ik vragen of je iets met communicatie doet of ben je misschien een kunstenaar? Het zal me ook niet verbazen dat je zelf schrijft."

Ik moet zeggen dat ik gedurende de sessie die ruim een uur duurde mij heb verbaasd over de rake zinnen en formuleringen. Die vaak met een kleine verwondering, een sceptische opmerking of en gulle lach werden gebracht. Waarbij een af en toe gierend van het lachende Karo nog even lekker mijn eigenwijsheid kon bevestigen. Gelukkig waren na mijn handen ook haar handen aan de beurt. En kon er ook over haar een boekje worden opengedaan.

Het was een leerzame, maar vooral ook ontspannen en leuke middag daar in Amsterdam. Dankjewel Karo en Ellen, beloof jullie dat mijn Mars-lijnen zachter gaan worden :-)

Geen opmerkingen: