maandag 14 januari 2013

Beeldbouwen met piepschuim


En dan zit je op een zaterdagmiddag met een groot blok piepschuim voor je. De opdracht is om daar een beeld van te maken. Met acht cursisten zijn we te gast bij Tabak & Naus in Gouda. We krijgen drie zaterdagmiddagen de tijd om iets uit het blok piepschuim te halen. Een uitdaging zo blijkt.

De meesten van ons zijn gewend om van niets iets op te bouwen. Bijvoorbeeld met klei of was. Nu moet er uit het blok piepschuim materiaal worden weggehaald om tot iets te komen. En waarmee doe je dat? Op de tafel worden zagen, messen en raspen gelegd. Het gevecht met het blok gaat beginnen.


 
En ohw, wat geeft het een rommel. Met acht cursisten krijg je algauw het gevoel dat je in een sneeuwlandschap staat. Overal is het wit en de sneeuwhoogte groeit gestaag.

Aan het einde van middag hebben de meesten toch al enige vorm kunnen geven aan hun blok. Ik ben er nog lang niet voor mijn gevoel, maar misschien wil ik wel teveel. In mijn hoofd zit een dikke dame, een erg dikke dame. Ze komt alleen nog uit dat blok. We horen dat de week erop de eerste afwerking staat gepland. Diegenen die nog niet klaar zijn mogen een uurtje eerder komen. Gelukkig denk ik...


Week 2 start ik met het in versneld tempo zagen, vijlen en raspen van de romp die inmiddels is ontstaan uit het blok. Met wat hulp van Jelle, die de basis voor het hoofd alvast vormgeeft, kan ik toch gelijk mee oplopen met de andere cursisten.
Aan het einde van de middag staat de dame in acrylic one laag; een component die je aanbrengt over het piepschuim en waarmee je een harde laag creƫert. Op naar week 3.



De laatste middag wordt besteed aan het kleuren van het beeld. Ook dit is een arbeidsintensieve klus. Laagje voor laagje breng je kleur aan. Laagje voor laagje moet de acrylverf drogen. Ook hier gaat tijd inzitten, veel tijd. Zoveel tijd dat ik besluit de dame thuis verder af te werken.

Met nog wat extra geduld, plakwerk en een vernislaag is de dame uiteindelijk klaar.

Mag ik je voorstellen aan: Miss Swimsuit



Geen opmerkingen: