woensdag 26 oktober 2011

Geef mij maar 'n Bob

Er zijn van die gereedschappen die ik nog altijd bij een man vind horen. De boormachine bijvoorbeeld. Ondanks dat ik redelijk geëmancipeerd ben. Ik heb voor dat bulderende apparaat redelijk ontzag, zeker als ik daar een echte Bob de Bouwer mee zie werken. Zo'n Bob komt dan met een aantal kluskoffers onder de arm even een gaatje voor je boren. Met een blik van 'dit klusje is een peulenschil' klapt de Bob de juiste koffertjes open voor een plug, een schroef en de juiste boor. Voor jou rest dan niets anders dan de charmante taak om de stofzuigermond onder het te boren gat te houden zodat alle gruis direct wordt opgeslurpt. Top. Prima rolverdeling.

Nu heb ik niet altijd een Bob onder handbereik dus ben ik, een aantal weken geleden, op zoek gegaan naar een eenvoudige boormachine. Want ja, een gaatje zou ik, in geval van nood, toch ook zelf moeten kunnen boren. Het werd er één van een voor mij nietszeggend merk. Een bescheiden accuboormachine met een voltage waar de Bob's waarschijnlijk over moeten lachen, gezien de grote schreeuwende dozen met klop- en boorhamers die ook zo graag in het winkelwagentje wilden.

Vandaag was het dan zover, ik wilde een plankje ophangen. Geen Bob in de buurt, plankje niet te groot en niet te zwaar en op een binnenmuur....
Met mijn kluskoffertjes onder de arm, puur kopieergedrag, toog ik verwachtingsvol van de schuur naar de hal waar het plankje moest komen te hangen. Plankje, potlood, waterpas, koffertje met de boormachine, koffertje met pluggen en schroeven.....


waar waren nu die boren. Terug naar de schuur.... mis. In de meterkast... mis, werkkamer....mis. Ik wist toch zeker dat ik ze toen ook heb gekocht. In de lades.. mis. Toen maar besloten om snel naar de bouwmarkt te rijden om een boortje te halen. Een steenboortje, maat? Ik zou daar wel even kijken. Steen-, hout-, ijzer-, tegel- en betonboren, een wand vol. Op de gok een steenboortje gekocht van 4 en van 5 mm. Ik had wel ongeveer de maat van de schroef in mijn hoofd. Terug naar huis.

En zowaar, het lukte, plek afgetekend, gaten geboord, pluggen er in geslagen, plank er aan en schroeven er in. Schouderklopje :)

Even later kreeg ik een verre Bob aan de lijn. Ik vertelde stoer over mijn booractie. "Wist je welke plug bij welke boor hoort?". Euhhhh, ik had gegokt. Naar later bleek heb ik met een 5 mm-boor een gat had gemaakt voor een plug van 6 mm. "De plug ging er zeker niet gemakkelijk in?" vroeg de verre Bob. "Nee", zei ik, "ik moest hem er intikken". "Je kan op de plug zien welke maat boor je nodig hebt" kreeg ik als tip mee. Weer wat geleerd.

Met het spreekwoordelijke 'zien doet geloven' pakte ik de koffer met pluggen en schroeven om de pluggen eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Goh, op de deksel staan zelfs al de mm's aangegeven en.... helemaal erg... ik draaide de doos om en ik kon wel door de vloer zakken. Daar waren ze, de boortjes waarvan ik zeker wist dat ze ergens in huis moesten zijn.


Ik blijf er bij, er gaat niets boven 'n echte Bob ;)

Geen opmerkingen: