dinsdag 3 maart 2009

Crisiscommunicatie

'Onder een crisis wordt verstaan een (onverwachte) gebeurtenis die een verstoring betekent van de normale gang van zaken, die negatieve gevolgen kan hebben voor de organisatie en één of meer van haar doelgroepen en die een risico kan vormen voor de continuïteit van de organisatie'.

Het kan je als bedrijf overkomen. De universiteiten van Leiden en Rotterdam hebben onderzocht dat bij de voedings- en genotmiddelenindustrie fabricagefouten verreweg het hoogste scoren met 28,6%. Dat wetende moet je als ondernemer je calamiteitenplan op de plank hebben liggen. Als er dan wat gebeurt, kan je snel naar buiten komen met meer informatie.

Vanmorgen een voorbeeld van een fabricagefout en de communicatie hier omheen:

Unilever waarschuwt voor Knorr Taco's
ROTTERDAM - Unilever Benelux roept consumenten op Knorr Taco's Wereldgerechten niet te nuttigen. Het product bevat mogelijk een te hoge concentratie van een stof die in de verpakkingsindustrie gebruikt wordt. Mogelijk bevat het product 4-methyl benzofenon. Mensen die het product gekocht hebben worden uit voorzorg opgeroepen de verpakking met inhoud weg te gooien. Na het uitknippen en opsturen van de streepjescode op de verpakking krijgen consumenten het aankoopbedrag terug.

En zo haalt Unilever uit slecht nieuws toch nog wat binnen: consumentgegevens. Want waarom niet gewoon de taco's terug naar de winkel en geld terug. Waarom wil Unilever eerst weten wie je bent en dan ook nog met vermelding van bank- en/of gironummer? Slimme zet. Okee, de consument mag de streepjescodes zonder kosten naar een antwoordnummer sturen...

Geen opmerkingen: