woensdag 14 januari 2009

Kleuren en hun associatie

Er staat hier de hele dag al een KPN-auto voor de deur. Vanmorgen zag ik hem vanuit het keukenraam. Vanmiddag stond hij er nog. Goh, dat moet een grote storing zijn, denk je dan. Zojuist nog even goed gekeken. De auto is groen... KPN heeft al sinds maart 2006 een nieuw logo, en deze voeren ze op wit. En, op deze auto zit geen logo. Ik ben er ingetuind. IJzersterk als je merk zo'n kleurbekendheid heeft. Hetzelfde heb je ook met T-Mobile en IKEA.

(webinfo: Rond 1975 vond het Staatsbedrijf der PTT het tijd voor een aparte kleur voor de Telefoondienst naast het rood van de Post. Het moest een groene kleur zijn,die door verkiezing is bepaald door de medewerkers. Je kon kiezen uit drie verschillende soorten groen: mosgroen, donkergroen en lichtgroen. Dat laatste is het geworden, vooral omdat in die tijd felle kleuren in de mode waren.)

Toch moet je met kleuren opletten. Zeker voor een logo of huisstijl. Kies wat je mooi vindt, maar onderzoek altijd even de waarde die aan die kleur wordt toegekend. Altijd handig.

Blauw - Waarheid, status en macht
Bruin - Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid
Geel - Energie, vreugde, geestkracht
Grijs - Saai, vervelend
Groen - Milieu, vrede en natuur
Oranje - Feest en overvloed
Paars - Rijkdom, rouw
Rood - Liefde, passie, onrust, oorlog
Violet - Helderziendheid, wijsheid, spiritualiteit
Roze - Liefde, vrouwelijkheid
Wit - Licht, zuiverheid,
Zwart - Dood, rebellie, duisternis

Geen opmerkingen: